by itu

Oma valokuva
Finland
Rakkaudesta tehdä käsillä kaunista on - by itu - Avainlippu käsitöiden ajatuksen sydän ♥ tarkemmin kotisivuilla byitu.fi -Tervetuloa ♥ by itu -blogi on ikään kuin tuotteen päälipuoli ja itu itte-blogi samaisen tuotteen nurjapuoli, eli itun nurinat. Molemmissa yhteneväisiä julkaisuja mm. koirat, vangituthetket, runoni. Mutta itu itte-blogissa ne ovat aikajärjestyksessä kun taas by itu-blogissa julkaisu järjestyksessä.

keskiviikko 28. elokuuta 2019

Brändi - Keisarin uudet vaatteet

SaunaSaurus kohtasi muoviset serkkunsa

Muhun ei oikein uppoo nää "Brändi", "Design", tai ihan suomalaisittain "Muoti" ym. vastaavat ilmaisut, etenkin silloin jos ne on tekemällä tehty ja mietitty. Must ne suntyy lähinnä nuo kaksi ensimmäistä itsestään, vähän niinkuin ihmisen karisma - sitä on tai sitten ei ole.

Ehkä suhtautumiseeni on vaikuttanut se, että eräässä tilaisuudessa (tästä useampi vuosi)  katselin eräitä juttuja ja ensimmäinen mielikuva tuli "joo kansakoulussa joskus tehtiin tuolleen ja tuon tasoista". En tiennyt ko. yrityksestä mitään, tai kuullut ennen, no juurkin ehkä siksi kun tuo "muoti" ei kiinnosta tai sen seuraaminen.

No kyseinen firma sitten palkittiin 1. palkinnolla ko. tilaisuudessa ja siitä tuli "Brandi". Tai oikeastaan se on oikein hyvä, ei vaan aivan loistava, esimerkki brändäyksestä. On osattu vetää oikeista naruista luoda mielikuvaa. Tosin kyseisen yrityksen tuotteita ei erota vaikka harrastajan tekemästä muu kuin se tuotemerkki mikä siihen on liitetty. 

Tämän yhden jutun takia itselleni tuon otsikon "Keisarin uudet vaatteet" -satu (linkki Wikipedian tiivistelmään juonesta, jos et tunne satua) tulee niin vahvasti esiin kun brändistä puhutaan. Ja mä oon kyl ihan vapaaehtosesti sitten se tyhmä ja pätemätön. Miksi maksaisin siitä "ilmasta", kun se ei ole ilmaista?

Musta tuoteen tulee olla tunnistettavissa ilman, että se sitä jostain lukee, tai tietenkin siis jos ei tunnista tekijää. Oikeastaan siis tuotteen tulee poiketa muista kaltaisistaan positiivisesti ja sillä tuoda se lisäarvo.

Nykyään tuntuu, että se mikä iso(iso)vanhemmillemme oli itsestään selvyys nostentaan tänäpäivänä brändiksi. Luonnollisesti tuotettu, tai mm. lampaan villan hyödyntäminen ja vastaavat asiat.

Samoin suhtaudun sanontaan "Hittituote"... mulla mun saunahatut on kyl kestosuosikkeja, ja tos ton toi pointti "kestävyys", samoin käytännölisyys, joten moni tuotteeni onkin sellainen että sitä voi käyttä monella tapaa. Ei tietenkään kaikki mutta jos mulle tulee jokin idea, niin en tyydy siihen, että teen sen kuin muut on tehneet, mä haluun siihen jotain omaa. Tää on sisäänrakennettu tiedostomaton ominaisuus, jonka olen humannut, että näin teen. Jos mulla ei ole jotain joka parantaisi kyseisen tuotteen käyttöä niin enpä sit teekään, tai oikammin sen tekeminen ei inspiroi.

No tätä vois jatkaa tonne kiinteistövälityspuolellekin, mutta jätän tähän... mulle ei riitä mielikuva, vaan oikea lisäarvo. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti